Składanie wniosków o refundację podatku VAT za dostarczone paliwa gazowe w 2023 r. oraz za dostarczone paliwa gazowe od 1 stycznia do 30 czerwca 2024 r.
- Komu przysługuje refundacja podatku VAT?
W przypadku wniosku o refundację podatku VAT za dostarczone paliwa gazowe w 2023 r., jak i wniosku o refundację podatku VAT za dostarczone paliwa gazowe od 1 stycznia do 30 czerwca 2024 r., należy łącznie spełnić dwa warunki:
- Warunek 1:
- Refundacja przysługuje osobie korzystającej z ogrzewania gazowego – urządzenia grzewcze zasilane paliwami gazowymi musi być zgłoszone lub wpisane do Centralnej Ewidencji Emisyjności Budynków (CEEB) zgodnie z art. 27g ust. 1 ustawy z dnia 21 listopada 2008 r. o wspieraniu termomodernizacji i remontów oraz o centralnej ewidencji emisyjności budynków.
- Warunek 2:
- Gospodarstwo domowe spełnia kryterium dochodowe:
- w gospodarstwie jednoosobowym, wysokość przeciętnego miesięcznego dochodu nie przekracza 2100 zł,
- w gospodarstwie domowym wieloosobowym, wysokość przeciętnego miesięcznego dochodu nie przekracza kwoty 1500 zł na osobę,
Zgodnie z art. 3 pkt 3b ustawy z dnia 10 kwietnia 1997 r. – Prawo energetyczne, gaz płynny LPG należy do grupy paliw ciekłych, w związku z czym refundacja podatku VAT nie przysługuje.
- Okres objęty wnioskiem:
Wnioski o refundację podatku VAT składa się osobno za okres:
- od 1 stycznia 2023 r. do 31 grudnia 2023 r. – wniosek o wypłatę refundacji podatku VAT
za dostarczone paliwa gazowe w 2023 r.; - od 1 stycznia 2024 r. do 30 czerwca 2024 r. – wniosek o wypłatę refundacji podatku VAT
za dostarczone paliwa gazowe w 2024 r.
- Kto może złożyć wniosek ?
- Gdzie składa się wniosek ?
- w Urzędzie Gminy lub Urzędzie Miejskim,
- w innych ośrodkach, na podstawie udzielonego upoważnienia, np.:
- ośrodki pomocy społecznej,
- centrum usług społecznych.
- Sposób złożenia wniosku
Wzór wniosku jest dostępny w urzędach, ośrodkach pomocy społecznej oraz na stronie internetowej Ministerstwa Klimatu i Środowiska:
- https://bip.mos.gov.pl/energetyka/wzor-wniosku-o-wyplate-refundacji-podatku-vat-za-dostarczone-paliwa-gazowe-w-2023-r/
- https://bip.mos.gov.pl/energetyka/wzor-wniosku-o-wyplate-refundacji-podatku-vat-za-dostarczone-paliwa-gazowe-w-2024-r
Wniosek składa się:
- w odpowiednim urzędzie lub ośrodku pomocy społecznej,
- za pomocą środków komunikacji elektronicznej:
- złożenie wniosku za pomocą środków komunikacji elektronicznej możliwe jest poprzez wysyłkę pisma ogólnego na skrzynkę ePUAP właściwego urzędu, gdzie załącznikiem będzie podpisany elektronicznie plik zawierający wypełniony wniosek o refundację podatku VAT;
- podpisanie pliku za pomocą profilu zaufanego możliwe jest poprzez stronę: https://www.gov.pl/web/gov/podpisz-dokument-elektronicznie-wykorzystaj-podpis-zaufany/;
- wysłanie pisma ogólnego na skrzynkę ePUAP właściwego urzędu możliwe jest poprzez stronę: https://www.gov.pl/web/gov/wyslij-pismo-ogolne.
- przy użyciu aplikacji mObywatel:
- pobranie aplikacji mObywatel jest możliwe poprzez stronę:
https://www.gov.pl/web/mobywatel-w-aplikacji/pobierz-aplikacje1. - aby złożyć wniosek, należy wybrać opcję Złóż wniosek, a następnie wybrać właściwy wniosek.
- Załączniki niezbędne do poprawnego złożenia wniosku:
W każdym przypadku:
- faktura VAT (dokumentująca dostarczenie i rozliczenie paliw gazowych; faktura z zużyciem prognozowanym nie uprawnia do otrzymania rekompensaty podatku VAT),
- dowód uiszczenia zapłaty za fakturę VAT.
Jeśli to niezbędne w danym przypadku:
- dokumenty zaświadczające o dochodzie.
Jeżeli wnioskodawca oraz członkowie jego gospodarstwa domowego uzyskują wyłącznie dochody podlegające opodatkowaniu, wnioskodawca nie załącza zaświadczeń dotyczących dochodów. Urząd uzyskuje dane dotyczące dochodu podlegającego opodatkowaniu poprzez usługę CSIZS Emp@tia.
Jeśli wnioskodawca lub członkowie jego gospodarstwa domowego uzyskują dochody niepodlegające opodatkowaniu podatkiem dochodowym, należy przedstawić dodatkowe dokumenty dotyczące tych dochodów. Dokumenty te podlegają weryfikacji przez organ rozpatrujący wniosek. Takimi dokumentami mogą być na przykład:
- dowód zasądzenia alimentów,
- informacje o dochodach uzyskiwanych z gospodarstwa rolnego,
- informacje o przyznanym stypendium,
- informacja o przyznaniu zasiłku macierzyńskiego.
- Termin złożenia wniosku:
Każdy z wniosków o refundację podatku VAT (za 2023 r. oraz za 2024 r.) można składać:
- do dnia 30 września 2024 r. – w dowolnym momencie po otrzymaniu faktury VAT,
- po dniu 30 września 2024 r. – w ciągu 30 dni od otrzymania faktury VAT, która jest przedmiotem wniosku.
Do dnia 30 września 2024 r., wniosek lub wnioski o wypłatę refundacji podatku VAT mogą być składane w dowolnym momencie jednorazowo (za kilka otrzymanych faktur zbiorczo) lub wielokrotnie (np. osobno dla każdej pojedynczej otrzymanej faktury), w zależności od potrzeb i wyboru wnioskodawcy.
WERYFIKACJA WNIOSKU I WYPŁATA REFUNDACJI PODATKU VAT
Po złożeniu wniosku o wypłatę refundacji podatku VAT następuje jego weryfikacja formalna
i merytoryczna.
Weryfikacja formalna jest dokonywana przy pierwszym wniosku o wypłatę refundacji podatku VAT
za 2023 r. oraz przy pierwszym wniosku za 2024 r. lub w przypadku, kiedy zmienił się skład gospodarstwa domowego. Dotyczy ona tego:
- czy wniosek złożono na właściwym druku i czy został należycie wypełniony,
- czy do wniosku dołączone zostały załączniki obligatoryjne: faktura VAT, dowód uiszczenia zapłaty za fakturę VAT, zaświadczenia lub oświadczenia dokumentujące wysokość innych dochodów niż dochody podlegające opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych (o ile jest to konieczne).
Faktura VAT rozliczeniowa dokumentuje rzeczywiste dostarczenie paliw gazowych obejmujące okres od dnia 1 stycznia 2023 r. do dnia 31 grudnia 2023 r. lub od dnia 1 stycznia 2024 r. do dnia 30 czerwca 2024 r.
Dowód zapłaty za fakturę VAT to każdy dokument bankowy lub księgowy stwierdzający zapłatę, oświadczenie sprzedawcy paliw gazowych, że faktura została opłacona.
Usuwanie braków formalnych (nie stosuje się przepisów kodeksu postępowania administracyjnego):
- w przypadku złożenia nieprawidłowo wypełnionego wniosku, podmiot realizujący świadczenia wzywa pisemnie osobę ubiegającą się o świadczenia do poprawienia lub uzupełnienia wniosku
w terminie 14 dni od dnia otrzymania wezwania. Niezastosowanie się do wezwania skutkuje pozostawieniem wniosku bez rozpatrzenia; - w przypadku gdy osoba złoży wniosek bez wymaganych dokumentów, podmiot realizujący świadczenia przyjmuje wniosek i wyznacza termin nie krótszy niż 14 dni i nie dłuższy niż 30 dni na uzupełnienie brakujących dokumentów. Niezastosowanie się do wezwania skutkuje pozostawieniem wniosku bez rozpatrzenia.
Weryfikacja merytoryczna dokonywana jest jednorazowo przy rozpatrywaniu pierwszego wniosku
za dostarczenie paliw gazowych w 2023 r. i ponownie jednorazowo przy złożeniu pierwszego wniosku
o refundację za okres od 1 stycznia do 30 czerwca 2024 r. i obejmuje:
- Weryfikację źródła ciepła:
Weryfikacja zgłoszenia lub wpisania źródła ogrzewania gospodarstwa domowego w centralnej ewidencji emisyjności budynków zmierza do ustalenia czy w poz. B01 – 07 funkcja ogrzewanie w deklaracji dotyczącej źródeł ciepła i źródeł spalania paliw Formularz A – budynki i lokale mieszkalne wpisano wymienione tam urządzenia gazowe jako główne źródło ogrzewania.
Dane zgromadzone w CEEB organ rozpatrujący wniosek uzyskuje na podstawie art. 27d ust. 1 ustawy
z dnia 21 listopada 2008 r. o wspieraniu termomodernizacji i remontów oraz o centralnej ewidencji emisyjności budynków.
- Weryfikację dochodu:
Wysokość przeciętnego miesięcznego dochodu ustala się na podstawie dochodów uzyskanych:
- w 2021 r. – w przypadku wniosku za dany okres złożonego po raz pierwszy w okresie od dnia 1 stycznia do dnia 31 lipca 2023 r.,
- w 2022 r. – w przypadku wniosku za dany okres złożonego po raz pierwszy w okresie od dnia 1 sierpnia 2023 r. do dnia 31 lipca 2024 r.,
- w 2023 r. - w przypadku wniosku za dany okres złożonego po raz pierwszy w okresie po dniu 31 lipca 2024 r.
Elementy składowe dochodu:
- dochód podlegający opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych na zasadach określonych w art. 27, 30b, 30c, 30e i 30f ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych,
- dochód z gospodarstwa rolnego,
- dochód z działalności podlegającej opodatkowaniu na podstawie przepisów o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne,
- inne dochody nie podlegające opodatkowaniu na podstawie przepisów o podatku dochodowym od osób fizycznych (dochody podlegające opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych na zasadach określonych w art. 27, art. 30b, art. 30c, art. 30e i art. 30f ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych, dotyczące każdego członka rodziny).
Uzyskiwanie i weryfikacja danych niezbędnych do weryfikacji dochodu następuje na podstawie art. 23 b ust. 1 pkt 1, 1a, 1b, 2 ustawy z dnia 28 listopada 2003 r. o świadczeniach rodzinnych.
Weryfikacja zarówno dochodu, jak i źródeł ciepła jest dokonywana przez organ rozpatrujący jednorazowo dla każdego wniosku (za 2023 r. oraz za 2024 r.). Refundacja podatku VAT nie przysługuje w przypadku ponowienia wniosku, który wcześniej został negatywnie zweryfikowany. Niemniej, w przypadku, kiedy zmienił się skład gospodarstwa domowego np. w wyniku pojawienia się nowego członka gospodarstwa domowego możliwa jest ponowna weryfikacja dochodu.
W przypadku braku wpisu do CEEB wniosek należy rozpatrzeć negatywnie ze względu na niespełnienie jednego z warunków koniecznych do otrzymania refundacji podatku VAT.
UWAGI UZUPEŁNIAJĄCE:
Przepisy kpa stosuje się w następujących przypadkach:
- odmowa przyznania refundacji podatku VAT,
- uchylenie lub zmiana wysokości refundacji podatku VAT,
- rozstrzygnięcie w sprawie nienależnie pobranej refundacji podatku VAT.
Wszystkie wyżej wymienione rozstrzygnięcia wymagają wydania decyzji administracyjnej.
Pozytywne rozstrzygnięcie wniosku nie wymaga stosowania kpa. Gromadzenie dokumentacji,
jak również jej weryfikacja odbywa się na podstawie ustawy z dnia 15 grudnia 2022 r. o szczególnej ochronie niektórych odbiorców paliw gazowych w 2023 r. oraz w 2024 r. w związku z sytuacją na rynku gazu, art. 411 ust. 10k- 10o ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r. prawo ochrony środowiska oraz ustawy
z dnia 28 listopada 2003 r. o świadczeniach rodzinnych.
WYPŁATA REFUNDACJI PODATKU VAT
Wójt, burmistrz lub prezydent miasta przesyła wnioskodawcy informację o przyznaniu refundacji podatku VAT:
- na wskazany przez niego adres poczty elektronicznej,
- informuje go o możliwości odebrania od tego organu informacji o przyznaniu refundacji podatku VAT (w przypadku gdy wnioskodawca nie wskazał adresu poczty elektronicznej we wniosku o refundację podatku VAT).
Przyznanie przez wójta, burmistrza lub prezydenta miasta refundacji podatku VAT nie wymaga wydania decyzji.
Forma wypłaty refundacji podatku VAT:
- przelewem na rachunek bankowy – we wniosku o refundację podatku VAT należy wskazać numer rachunku, na który zostanie przekazana kwota przydzielonego świadczenia. Wskazany do przelewu numer rachunku nie musi należeć do osoby składającej wniosek.
- inne sposoby wypłaty (wypłata w gotówce) refundacji podatku VAT mogą być wdrożone
i wynikać z lokalnych regulacji i uwarunkowań w gminie, która rozpatruje wniosek o wypłatę świadczenia.
NAJCZĘŚCIEJ ZADAWANE PYTANIA
1. Jak należy rozumieć „odbiorcę paliw gazowych”? Czy jest to tylko osoba, na którą została wystawiona faktura dokumentująca dostarczenie paliw gazowych do tego odbiorcy przez przedsiębiorstwo energetyczne? Czy może być to też osoba, która otrzymała fakturę wystawioną na kogoś innego, jednak fizycznie to ona dokonała zapłaty w ramach np. wynajmu domu?
Odbiorca paliw gazowych to osoba, która jest wpisana w fakturze VAT i ma zawartą umowę na dostawę paliw gazowych (sprzedaży, kompleksową, rezerwową). Osoba, która opłaciła fakturę VAT i nie jest wskazana w tej fakturze jako odbiorca paliw gazowych nie może skutecznie złożyć wniosku o refundację podatku VAT.
2. Czy refundacja przysługuje osobom zamieszkującym w budynkach wielolokalowych, jeśli nie mają faktury imiennej, a opłaty za gaz nalicza spółdzielnia?
Refundacja podatku VAT nie przysługuje osobom zamieszkującym w budynkach wielolokalowych, jeśli nie są stroną umowy ze sprzedawcą paliw gazowych.
3. W przypadku osób, które otrzymują „faktury za gaz” tzw. prognozowane, czyli rozliczają je w oparciu o wyliczone przez przedsiębiorstwo zużycie paliwa, które dopiero faktycznie końcem roku jest rozliczone prawidłowo w postaci dopłaty (zużycie większe niż naliczone) lub nadpłaty (zużycie mniejsze niż naliczone) organ ma wyliczać refundację VAT w oparciu o fakturę prognozowana?
Organ rozpatrujący wniosek rozlicza go w oparciu o faktury rozliczeniowe. Faktury prognozowane oraz odczyty odbiorcy nie stanowią podstawy do złożenia wniosku i jego pozytywnego załatwienia.
4. Co w przypadku gdy o refundację VAT wystąpią osoby, które otrzymały wcześniej dodatek węglowy (w przypadku osób, które mają więcej niż jedno źródło ciepła zgłoszone do CEEB)? Przykładowo we wrześniu 2022 r. osoba deklarowała, że głównym źródłem ogrzewania jest kocioł na paliwo stałe a od stycznia 2023 r. głównym źródłem ogrzewania będzie kocioł gazowy. Czy takim osobom będzie przysługuje refundacja?
Tak, refundacja podatku VAT będzie przysługiwała, jeśli odbiorca dokonał odpowiedniego wpisu do CEEB i jako główne źródło ogrzewania zadeklarował kocioł gazowy i faktycznie go użytkuje, dowodem na to będą faktury VAT za dostarczone paliwo gazowe.
5. Jak naliczyć kwotę refundacji, jeśli faktura obejmuje okres czasu wykraczający poza rok kalendarzowy 2023 (przykładowo: faktura za okres od 1 grudnia 2022 r. do 31 stycznia 2023 r., lub od 1 października 2023 r. do 1 marca 2024 r.)?
Jeżeli faktura dokumentująca dostarczenie paliw gazowych załączona do wniosku obejmuje okres wykraczający poza rok kalendarzowy 2023 lub okres od 1 stycznia do 30 czerwca 2024 r., zgodnie z art. 18a przedsiębiorstwo energetyczne do faktury dostarcza informację o ilości dostarczonych paliw gazowych odrębnie w 2023 r. oraz w okresie od dnia 1 stycznia do 30 czerwca 2024 r.
W przypadku, w którym na fakturze nie znajduje się informacja, o której mowa w art. 18a, zgodnie z załącznikiem nr 2 do wniosku o wypłatę refundacji podatku VAT, liczbę dni z 2023 r. lub okresu od 1 stycznia 2024 r. do 30 czerwca 2024 r., należy podzielić przez liczbę wszystkich dni, które obejmuje faktura, a następnie pomnożyć uzyskany wynik przez ilość dostarczonych paliw gazowych, która widnieje na fakturze. Uzyskana w ten sposób ilość paliw gazowych odpowiada ilości, za którą przysługuje refundacja podatku VAT w danym okresie.
Tak, do ustalenia przez wójta, burmistrza albo prezydenta miasta prawa do refundacji podatku VAT, o którym mowa w art. 18 ustawy z 15 grudnia, stosuje się odpowiednio art. 411 ust. 10k-10o oraz 10r ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r. - Prawo ochrony środowiska (Dz.U. z 2022 r. poz. 2556).
6. Czy wniosek trzeba złożyć w ciągu 30 dni od otrzymania faktury VAT, czy w dowolnym terminie do 30 września 2024 r.? Jak postąpić w przypadku złożenia wniosku o refundację VAT bez dochowania terminu 30 dni od dnia otrzymania faktury dokumentującej dostarczenie paliw gazowych.
Faktury VAT otrzymane do dnia 30 września 2024 r. można składać w dowolnym momenciezbiorczo (kilka otrzymanych faktur razem) lub pojedynczo (np. każdą otrzymaną fakturę osobno), w zależności od potrzeb i wyboru wnioskodawcy. Wskazany termin 30 dni od dnia otrzymania faktury nie dotyczy faktur składanych do dnia 30 września 2024 r.
Termin 30 dni od dnia otrzymania faktury VAT dotyczy natomiast wniosków składanych od dnia 1 października 2024 r.
7. W jakim terminie należy złożyć wniosek po 30 września 2024 r.? Czy istnieje data końcowa możliwości składania wniosków? Kiedy należy wydać decyzję odmowną w związku
z niedochowaniem terminu?
Tak, datą końcową jest termin 30 dni od otrzymania faktury. Przy czym, jeśli są wątpliwości, czy wniosek został złożony poprawnie (we właściwym terminie), wówczas należy przeprowadzić postępowanie wyjaśniające, tj. pozyskać informacje od wystawcy faktury, operatora pocztowego i samego wnioskodawcy.
Po 30 września 2024 r., w przypadku niedochowania terminu 30 dni od otrzymania faktury VAT, należy wydać decyzję odmowną.
8. Czy jeżeli faktura rozliczeniowa dotyczy okresu obejmującego 2023 oraz 2024 roku, to czy wnioskodawca może złożyć jeden wniosek czy powinien złożyć dwa odrębne wnioski za 2023 rok oraz za 2024 rok?
Jeżeli faktura rozliczeniowa dotyczy okresu obejmującego 2023 oraz 2024 rok, konieczne jest złożenie przez wnioskodawcę dwóch osobnych wniosków o refundację podatku VAT odrębnie dla każdego z okresów.
9. Czy refundacja przysługuje jedynie za VAT za dostarczone paliwa gazowe, czy również za VAT
za pozostałe pozycje na fakturze (opłaty dystrybucyjna, opłata abonamentowa)?
Refundacją podatku VAT objęte są wszystkie składniki wskazane na fakturze VAT, również opłata dystrybucyjna stała i zmienna, a także opłata abonamentowa. Wszystkie pozycje (części składowe) zamieszczone na fakturze VAT objęte są refundacją podatku VAT.
10. Czy 13 i 14 emerytura wliczana jest do dochodu weryfikowanego przy złożeniu wniosku
o refundację VAT za paliwo gazowe?
Nie, zgodnie z art. 10 ustawy z dnia 9 stycznia 2020 r. o dodatkowym rocznym świadczeniu pieniężnym dla emerytów i rencistów trzynasta emerytura nie wlicza się do dochodu, o którym mowa w art. 3 pkt 1 ustawy z dnia 28 listopada 2003 r. o świadczeniach rodzinnych (Dz.U. z 2022 r. poz. 615, 1265 i 2140). Tak samo w przypadku czternastej emerytury zgodnie z art. 9 ustawy z dnia 26 maja 2022 r. o kolejnym w 2022 r. dodatkowym rocznym świadczeniu pieniężnym dla emerytów i rencistów do dochodu, o którym mowa w art. 3 pkt 1 ustawy z dnia 28 listopada 2003 r. o świadczeniach rodzinnych (Dz.U. z 2022 r. poz. 615 i 1265), nie wlicza się wypłaconej kwoty dodatkowego świadczenia.
11. Czy faktura za dostarczone paliwa gazowe załączana do wniosku o refundację podatku VAT może być opłacona przez inną osobę niż wnioskodawca i nie wchodząca w skład jego gospodarstwa domowego?
Odbiorca paliw gazowych to osoba, która ma zawartą umowę na dostawę paliw gazowych (sprzedaży, kompleksową, rezerwową) i tym samym jest wskazana w fakturze. Taka osoba może skutecznie złożyć wniosek o refundację podatku VAT, bez względu na to, kto opłacił załączoną do wniosku fakturę na dostawę paliwa gazowego. Natomiast osoba, która opłaciła fakturę, ale nie jest wskazana w tej fakturze jako odbiorca paliw gazowych nie może skutecznie złożyć wniosku o refundację podatku VAT.
12. Czy przysługuje refundacja VAT w przypadku, gdy wnioskodawca korzysta z więcej niż jednego źródła ciepła oraz czy złożenie deklaracji do CEEB po dniu 1 stycznia 2023 r. uprawnia do otrzymania refundacji VAT za dostarczone paliwa gazowe?
Refundacja podatku VAT przysługuje odbiorcy, który spełnia kryterium dochodowe
oraz który zadeklarował lub zadeklaruje kocioł gazowy jako główne źródło ogrzewania w CEEB
i faktycznie go użytkuje, czego dowodem będą opłacone faktury VAT za dostarczone paliwo gazowe. Należy jednak podkreślić, że gospodarstwo domowe, co do zasady może posiadać tylko jedno główne źródło ogrzewania, w związku z czym gospodarstwu domowemu może na ogół przysługiwać jeden rodzaj świadczenia w oparciu o główne źródło ogrzewania wpisane do CEEB.
Należy przy tym zauważyć, że wnioskodawca składa we wniosku o refundację VAT stosowną deklarację, że głównym źródłem ogrzewania gospodarstwa domowego jest paliwo gazowe. Jest to oświadczenie składane pod groźbą odpowiedzialności karnej za składanie fałszywych oświadczeń.
W przypadku zainstalowania w gospodarstwie domowym nowego źródła ogrzewania po dniu 1 stycznia 2023 r. i złożenia deklaracji do CEEB, refundacja podatku VAT przysługuje za okres od momentu wpisu do CEEB, o ile zostały spełnione wszystkie pozostałe warunki otrzymania refundacji wynikające z ustawy z dnia 15 grudnia 2022 r.
W przypadku złożenia wniosku przez osobę, która nie posiadała wpisu do CEEB i otrzymała odmowę przyznania refundacji VAT, dokonana przy tym wniosku jednorazowa weryfikacja jest obowiązująca i przy ponownym złożeniu wniosku, już po wpisie do CEEB, refundacja podatku VAT nie przysługuje.
Należy przy tym zwrócić uwagę, że błędy w składanych deklaracjach do CEEB można poprawiać poprzez wprowadzenie odpowiednich korekt.
13. Jak należy postąpić z rozliczeniem faktur za dostawę paliw gazowych w przypadku, w którym wystąpiła nadpłata (czyli kwota do zapłaty wynikająca z faktury i kwota z potwierdzenia zapłaty
za fakturę są rozbieżne z powodu uwzględnienia nadpłaty z poprzedniego okresu rozliczeniowego) oraz czy zwracamy VAT z faktur rozliczeniowych ,,zerowych”?
Zgodnie z art. 18 ustawy z dnia 15 grudnia 2022 r. refundacja podatku VAT przysługuje za zakup paliw gazowych. Dokumentem potwierdzającym zakup jest załączana do wniosku rozliczeniowa faktura VAT, którą wystawia przedsiębiorstwo energetyczne. Wysokość refundacji VAT ma odzwierciedlać koszty, jakie poniósł odbiorca paliw gazowych związane z rzeczywistym zużyciem paliwa gazowego w gospodarstwie domowym w okresie od 1 stycznia do 31 grudnia 2023 roku oraz od 1 stycznia 2024 r. do 30 czerwca 2024 r. Nie ma przy tym znaczenia, czy zapłata
za dostarczone paliwo gazowe nastąpiła wcześniej i rozliczenie należności za dostarczone paliwo gazowe w całości lub w części nastąpiło poprzez zaliczenie nadpłaty za poprzednie okresy rozliczeniowe. Przy wyliczaniu należnej refundacji podatku VAT, należy uwzględnić kwotę, która wynika z rzeczywistego zużycia w okresie, za który można ubiegać się o refundację VAT.
Podobnie sytuacja ma się w przypadku tzw. faktur zerowych. Istotne jest dostarczenie paliwa gazowego w okresie od 1 stycznia do 31 grudnia 2023 roku lub od 1 stycznia 2024 r. do 30 czerwca 2024 r. oraz jego rzeczywiste zużycie, wykazane na fakturze rozliczeniowej.
Adnotacja przedsiębiorstwa energetycznego umieszczona na fakturze rozliczeniowej,
która wskazuje na uwzględnienie wcześniejszych nadpłat na poczet należnej kwoty do zapłaty za dostarczenie paliwa gazowego w rozliczanym okresie, wydaje się wystarczającym potwierdzeniem na dokonanie zapłaty za tę fakturę. W przypadku częściowego zaliczenia nadpłaty na poczet należnej kwoty do zapłaty, wnioskodawca powinien dołączyć potwierdzenie zapłaty za pozostałą część faktury rozliczeniowej, której nadpłata nie pokryła.
14. Czy do członków gospodarstwa domowego można zaliczyć osoby przebywające poza miejscem zamieszkania?
W zakresie członków gospodarstwa domowego wieloosobowego przebywających z jakichś przyczyn poza tym gospodarstwem (np. za granicą, w szpitalu, w domu opieki społecznej,
w więzieniu), ale nadal wchodzących w jego skład, wnioskodawca musi wskazać ich we wniosku o refundację VAT.
Zgodnie z definicją zawartą w art. 2 pkt 7 ustawy z dnia 15 grudnia 2022 r., przez gospodarstwo domowe rozumie się osobę fizyczną samotnie zamieszkującą i gospodarującą (gospodarstwo domowe jednoosobowe) albo osobę fizyczną oraz osoby z nią spokrewnione
lub niespokrewnione pozostające w faktycznym związku, wspólnie z nią zamieszkujące
i gospodarujące (gospodarstwo domowe wieloosobowe).
Tymczasowy wyjazd jednego z domowników, np. w celach zarobkowych za granicę lub w celu odbycia studiów wyższych, nie przesądza o niebyciu członkiem gospodarstwa domowego. Członek gospodarstwa domowego, czasowo pracujący/ uczący się/ odbywający leczenie poza miejscem zamieszkania, zachowuje prawo do zamieszkania wspólnie z rodziną i najczęściej nie traci faktycznego kontaktu z domem rodzinnym. W związku z tym, należy uznać taka osobę jako tworzącą gospodarstwo domowe.
Refundacja VAT nie może zostać przyznana osobom deklarującym prowadzenie jednoosobowego lub wieloosobowego gospodarstwa domowego, które przebywają na stałe poza granicami kraju, bądź przebywają na stałe w miejscach/ośrodkach zaspokajających ich potrzeby bytowe (nawet w przypadku pobierania odpłatności za świadczone usługi), do których zaliczyć można np. domy opieki społecznej, więzienia, klasztory, szpitale.
15. Czy płatność BLIK lub poprzez PayU można traktować jako dowód uiszczenia zapłaty faktury za gaz?
Załącznikiem niezbędnym do rozpatrzenia wniosku jest faktura VAT (dokumentująca dostarczenie paliw gazowych; faktura z zużyciem prognozowanym nie uprawnia do otrzymania refundacji podatku VAT) oraz dowód uiszczenia zapłaty za fakturę VAT.
Dowodem zapłaty za fakturę VAT jest każdy dokument bankowy lub księgowy stwierdzający zapłatę. Natomiast w przypadku opłaty poprzez BLIK/ PayU, wystarczy dokonać wydruku potwierdzenia dokonania opłaty, pobranego z historii transakcji bankowych swojego konta.
W przypadku, kiedy po dokonaniu płatności poprzez blik/ PayU, w potwierdzeniu dokonania opłaty nie widnieje informacja o numerze faktury VAT, za którą dokonano zapłaty, dowodem zapłaty za fakturę jest oświadczenie sprzedawcy paliw gazowych, że faktura została opłacona.
16. Czy refundacja podatku VAT przysługuje za zakupiony gaz płynny LPG?
Zgodnie z art. 3 pkt 3b ustawy z dnia 10 kwietnia 1997 r. – Prawo energetyczne, gaz płynny LPG należy do grupy paliw ciekłych, w związku z czym refundacja podatku VAT nie przysługuje.