Od 1 stycznia 2025 roku list polecony z urzędu można odebrać przez Internet. Bez awizo i kolejek na poczcie. W ten sam sposób będzie można wysłać list polecony do urzędu. Wystarczy założyć adres i skrzynkę na edoreczenia.gov.pl ( https://www.gov.pl/.../jak-zalozyc-adres-i-skrzynke-do-e... )
e-Doręczenia to elektroniczny odpowiednik listu poleconego za potwierdzeniem odbioru. Dzięki tej usłudze podmioty publiczne, obywatele i firmy mogą korzystać z wygodnych i bezpiecznych doręczeń elektronicznych. Są one równoważne prawnie tradycyjnej przesyłce poleconej za potwierdzeniem odbioru.
Dzięki e-Doręczeniom:
• wyślesz i odbierzesz polecony z urzędu z dowolnego miejsca,
• nie musisz iść na pocztę czy czekać na listonosza, wystarczy Internet,
• oszczędzisz koszty wysyłki, bo urzędowe e-Doręczenia są bezpłatne,
• Twoja korespondencja z urzędami będzie szybsza i bardziej komfortowa,
• Twoja przesyłka jest bezpieczna, gwarantuje to kwalifikowany podpis elektroniczny lub pieczęć elektroniczna.
System e-Doręczeń zastąpi korespondencję przez Elektroniczną Platformę Usług Administracji Publicznej (ePUAP).
Kto jest zobowiązany do korzystania z e-Doręczeń?
Podmioty publiczne mają obowiązek wysyłania i odbierania dokumentów z wykorzystaniem systemu e-Doręczeń.
Firmy i zawody zaufania publicznego (np. notariusze, radcy prawni, doradcy podatkowi) zobowiązani są do posiadania skrzynki do doręczeń a co za tym idzie do odbierania korespondencji z wykorzystaniem e-Doręczeń.
Sprawdź harmonogram włączania tych podmiotów do e-Doręczeń.